Eindelijk op de Galapagos Eilanden!

Vanaf het begin dat we vertrokken wisten we dat we èèn ding echt wilde gaan doen, naar de Galapagos eilanden. Hoe dichter we in de buurt van Equador kwamen hoe onzekerder het werd of we er wel heen konden. Tijdens een reis als dit bepaald geld ook vaak wat je wel of niet kan doen en dat was bij ons niet anders. Galapagos is over het algemeen erg duur om heen te gaan en na wat berekeningen kon het net wel of net niet binnen ons budget. We wilde er zo graag heen dat we besloten hadden om te bewijzen dat je de Galapagos eilanden ook op budget kan doen. De meeste mensen gaan er een dag of 9 heen maar wij wilde het goed doen dus besloten we 13 dagen te blijven. We hadden voor we vertrokken veel informatie verzameld over budget reizen op de Galapagos. Er zijn helaas een paar hoge kosten die we niet omlaag kunnen krijgen. Hieronder valt de vliegticket want die kost standard 400 euro pp. Wij vonden uiteindelijk wonderbaarlijk een ticket voor 250 euro pp. Helemaal gelukkig als we waren want het eerste geld hadden we al bespaard. Eenmaal op de luchthaven bleek er toch een addertje onder het spreekwoordelijke gras te zitten. We hadden onze ticket via een Nederlands bedrijf gekocht en het bleek dat ze ons een ticket voor alleen Ecuadorianen hadden verkocht. Bij de balie vroegen ze of we even 125 euro pp bij wilde betalen en als boete ook nog even 25,-. Ze waren wel zo lief om ons ook de optie van annuleren te geven maar geld terug krijgen kon niet. Haha wat een optie is dat?! Wij dus maar bijbetaald en ons voordeeltje was ook gelijk weg. Wel zijn we gelijk de strijd aangegaan met het bedrijf uit Nederland en tot op de dag van vandaag is de strijd nog steeds niet gewonnen.

Na dit (geld en frustratie) achter ons gelaten te hebben stapten we in het vliegtuig en kon het beginnen. Even wat uitleg waarom de Galapagos eilanden  zo bijzonder zijn. Deze eilanden liggen 1000 KM uit de kust van Ecuador en hier leven vele zeer bijzondere dieren zowel op land als onder water. Galapagos betekend in het spaans reuzenschildpad en die zijn er ook in overvloed. Deze vindt je zowel in het water als op het land maar dit zijn niet de enige dieren. Een klein voorbeeldje; Een soort meeuw met blauwe voetjes, een opblaas vogel, manta rays van 7 meter lang, hamerhaaien, zeeleewen en ga zo maar door…

Aangekomen zijn we eerst ruim een uur op zoek geweest naar een hostel. Het heeft wel zijn vruchten afgeworpen want voor een normale prijs hadden wij èèn van de beste hostels van de hele reis. Nu dit geregeld is hadden we de volgende uitdaging. Het is op de Galapagos normaal dat je tussen de eilanden een bootcruise van 5 tot 8 dagen neemt. Naar onze mening moet je minimaal de 8 dagen boeken want anders zie je niet veel. Dit kost als je vooraf boekt minimal 1100 Dollar pp en dat vinden wij dus gewoon veeeeeelste veel geld. We hebben 2 dagen geprobeerd om bij de kantoortjes een lastminute te krijgen voor rond de 600 maar dit bleek nu niet mogelijk. We hadden er al rekening mee gehouden en plan B stelde we gelijk in werking. We besloten alles zelf te regelen;  We gaan naar de 3 belangrijkste eilanden en boeken daar dagtours.

Op het hoofdeiland Santa Cruz waar we ook geland zijn kwamen we voor het eerst in aanmerking met de vele dieren die er zijn. We hadden gelezen dat er een bijzondere snorkelspot was. Je moest eerst een stukje met de boot taxi om vervolgens een stuk te wandelen. Tijdens het wandelen zagen we vele kleine vogels maar het mooiste waren de zeeleguanen. Op sommige plaatsen lagen ze gewoon opgestapeld, van kleintjes tot grote jongens van ruim een halve meter. De snorkelspot was bijzonder omdat deze in een kloof lag met kraak helder maar ijskoud water. De vissen die we er zagen vielen wat tegen maar de hele setting was wel echt mooi. Galapagos staat ook bekend om zijn grote en zeer oude schildpadden. In het Darwin center leefde tot juni 2012 Lonsome George. Een reuze reuze reuze schildpad die 100 jaar oud is geworden en de laatste in zijn soort was. Voor hem waren we dus een jaartje te laat maar gelukkig hebben ze hier meerdere grote (land) schildpadden. In dit centrum kwamen we ook de eerste land leguanen tegen die op de kleur (geel) na erg mooi om te zien zijn. Sabine had over een klein gratis extraatje gelezen. Als je in de avond naar de pier ging dan komen er haaien en soms rays (roggen) naartoe. Dit omdat het licht vliegjes aantrekt en vliegjes weer vissen en zo dus ook grote jagers zoals dus haaien. Wij zijn hier elke avond naar toe gegaan omdat het gewoon mooi is om te zien. Wij hadden het geluk dat we steeds vele haaien, soms een ray en zeeleeuwen zagen. De eerste dagen hadden we mooi budget kunnen doen  op naar het volgende eiland.

Om op het andere eiland te komen moesten we eerst 3 uur stuiteren in een kleine speedboot over de wilde zee. Op San Christobal wilde we gaan duiken en naar een andere groep met reuze land schildpadden gaan. Voordat we dit deden gingen wilden we eerst naar een snorkelplek die goed stond aangeschreven. De plek was een afgebakend stuk zee. Toen we aan kwamen lopen zagen we ineens een zeeschildpad  op het strand liggen zonnen naast een paar zeeleeuwen. Hoe dichtbij wil je wilde dieren hebben?! Het water was echt super koud dus de wil om er gelijk in te springen was er niet. Toen we op het strand ons mentaal aan het voorbereiden waren zagen we steeds een hoofd van een schildpad boven water komen. Op het moment dat we besloten hadden om er in te gaan keken we eerst waar die was om er zo heen te zwemmen. Eenmaal onderwater zoekend bleek het er echter niet 1 te zijn maar een stuk of 15. Hoe gaaf kan het zijn, soms zwommen er gewoon 5 reuze schildpadden (van meer dan een  meter bij een meter) om ons heen. Zo dichtbij dat je met ze mee kon zwemmen en zelfs hun schild kon aanraken. Echt,wat fantastische en onvergetelijk om dit mee te kunnen maken!!

In de avond kon je ook in contact komen met wilde dieren. Want de pier en de daarbij behorende bankjes werden in beslag genomen door een kolonie zeeleeuwen.  Op een avond zaten we rustig op een bankje te genieten van de zonsondergang toen we in de verte een zeeleeuw aan zagen komen. Niks bijzonders zul je denken. Nou bijzonder werd het zeker, want dat beest begon op een gegeven moment een geluid te produceren en begon onze kant op te schuifelen. Boos was hij zeker! Waarom? Omdat we op zijn bankje zaten. We waren dus letterlijk weggestuurd door een zeeleeuw. Het moet niet gekker worden.

In het binnenland van dit eiland is nog een park waar ze land schildpadden hebben rondlopen. Als je dit met een tour doet kost het 30,- pp maar wij hebben zelf een taxi geregeld en dan kost het samen 30 dollar. Hoe makkelijk kun je besparen! We hadden echt geluk want op het moment dat wij er waren, waren ze net aan het eten en dat ziet er bij deze prehistorische wezens erg grappig uit. De volgende dag gingen we duiken met kans op scholen met rays, schildpadden, haaien en hamerhaaien. Bij deze duiktoer zat ook een stukje snorkelen bij in. Op deze spot komen de zeeleeuwen letterlijk met je spelen. Ze komen naar je toe gezwommen, blazen wat bellen in je gezicht en gaan er weer vandoor. Geniaal gewoon! Na dit (koude) speelkwartiertje gingen we dan echt duiken op de Galapagos eilanden. Met een dik wetsuit gingen we erin en voordat we goed en wel op de juiste diepte waren ging onze gids samen met de andere vrouw uit onze groep als een speer omhoog. Verbaasd keken wij elkaar aan en hadden geen idee wat er gaande was. Wij besloten dus om ook omhoog te gaan en daar bleek dat de vrouw een paniekaanval had gehad.  Toen ze zichzelf weer bij elkaar had geraapt probeerde we het overnieuw en dit keer ging het wel goed. Tijdens deze 2 duiken zijn we de meest bijzondere dieren tegen gekomen. Haaien, groepen met rays, reuze schildpadden en Michael heeft zelfs een hamerhaai gezien. Toch hebben we niet echt kunnen genieten van deze duiken. Onze gids zwom samen met de vrouw zo hard dat het leek alsof ze een trein moesten halen. Hierdoor waren wij alleen bezig met bijhouden en dan gebruik je erg veel lucht. Ze bleven ook nooit op de zelfde diepte en lette totaal niet op ons. Op het einde had Michael nog wel genoeg lucht in zijn fles maar onze gids reageerde ineens heel paniekerig en pakte zelfs zijn reserve regulator (reserve luchtslang). Allemaal heel wazig en zo zie je dat een duikshop je duik kan maken of breken want aan wat we gezien hebben lag het zeker niet.

Nadat we alle hoogtepunten van San Cristobal hadden bewonderd was het tijd om naar het volgende eiland te gaan.

Category: Galapagos Eilanden
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed.You can leave a response, or trackback from your own site.
One Response
  1. Sheilah says:

Haha geniaal verhaal over het inpikken van het bankje van een zeeleeuw! Super gaaf dat jullie zo dichtbij de schildpaden kwamen!! Wat bijzonder zeg.. En jammer van het avontuur met de gids tijdens het duiken, duidelijk geen goede! Je moet altijd oog hebben voor de duikers, nou ja, jullie hebben er wel weer een mooie duikervaring bij 🙂