Even bijkomen en genieten in Buenos Aires.

Vanuit de ‘natuurlijke’ dierentuin, Puerto Valdes vervolgde we onze weg naar Buenos Aires (BA) door het eindeloos landschap met NADA (niks) alleen maar dor gras, lama’s en emoes. Na vele kilometers staren was het tijd om een slaapplaats te vinden voor de nacht. We kwamen in een klein plaatsje uit waar een camping zou zitten. Helaas bleek de camping gesloten en het enigste hotel in het dorp was veel te duur. We vonden de uitdaging des te groter om daarom maar op zoek te gaan naar een gratis nacht. Na enige tijd om en rond het dorp gezocht te hebben vonden we geen goede campingspot. Uiteindelijk maar besloten om verder te rijden richting het volgende dorp in de hoop dat we onderweg nog iets tegen zouden komen. Na enkele kilometers vonden we een mooi plekje voor ons tentje langs de weg achter een stel struiken.  Die avond hebben we ons avondeten gekookt in het schijnsel van onze hoofdlampjes omdat de zon al enige tijd onder was. Die avond vroeg in de veren om de volgende ochtend weer fris en fruitig te vertrekken richting BA. Die avond gebeurde er iets wat we beide niet hadden verwacht….

Toen we net lagen te slapen zag we opeens zwaailichten en lampen van een politiewagen schijnen op onze tent. Ons adem stokte en ons hart bonkte in ons keel. Enkele minuten hebben we doodstil gelegen in de hoop dat ze ons niet zouden zien liggen. Gelukkig verdwenen ze weer…
Een uur later weer zwaailichten en lampen op onze tent en dit keer ook stemmen in een walkietalkie. We hadden het beide niet meer. Wat wilde deze politieagenten van ons? Waren ze op zoek naar iemand of mochten we niet wild kamperen? Na enkele hele spannende minuten verdwenen ze weer. Met de schrik nog in onze keel vielen we in slaap. De volgende ochtend werden we gewekt door geweerschoten, we hadden beide het idee of we in het wilde westen waren aangekomen. Was de politie terug gekomen en waren ze nu aan het schieten! Uiteindelijk bleek het de boer van het land naast ons te zijn die op vogels aan het schieten was. Ik denk dat we nog nooit zo snel onze spullen hebben opgeruimd. We wilde dit wilde westen voorgoed  achter ons laten.

Met dit avontuur in ons geheugen gegrift vervolgde we ons weg naar BA. Ons doel was eigenlijk om te slapen in een voorstad van BA om dan de volgende ochtend BA in te rijden. Op een gegeven moment waren we er zo klaar mee dat we besloten om door te rijden naar BA. Na een rit van a 13 uur kwamen we doodop aan in BA. Wonder boven wonder was het zoeken van de weg naar ons gekozen hostel een eitje. Michael was de nieuwe Schumacher en Sabine de navigator, als een geoliede machine bereikte we laat op de avond ons einddoel. Een grote teleurstelling kwam toen, het hostel bestond niet meer en ook het volgende hostel bleek verdwenen te zijn. Totaal vermoeid zijn we rond gaan rijden in een wijk van BA. Elke keer kregen we te horen dat ze vol waren, wat bleek; het was PASEN en wij waren dat totaal vergeten.  Dat heb je als een jaar de wereld rond reist dan zijn alle dagen hetzelfde.  Uiteindelijk na 1,5 uur zoeken vonden we een hostel. Toen we daar aankwamen had hij eigenlijk geen kamer maar uiteindelijk kon hij ons een bed aanbieden voor 1 nacht. Totaal niet ons budget maar totaal afgepeigerd doken we die avond in bed. De volgende ochtend vonden we via internet een nieuw hostel voor de komende dagen, in een andere wijk maar binnen ons budget. We gingen namelijk een aantal dagen doorbrengen in de stad van Maxima, even niet rondtrekken als een zigeuner maar even genieten van je eigen kamertje.

Toen we aankwamen in ons nieuwe hostel bleek er iets fout te zijn gegaan. Hij had geen kamer voor ons omdat er een overboeking was. We dachten beide dat ga je niet menen! Gelukkig kon hij ons een andere kamer aanbieden in een hostel om de hoek. Hij beloofde ons dat we de volgende dag ons ‘nieuwe kamer’ konden krijgen. Die avond in het andere hostel geslapen te hebben kwamen we dan eindelijk aan in ons hostel. Wat bleek,  de kamer die we eigenlijk hadden geboekt was nog steeds vol. Hij had gelukkig een andere kamer zonder badkamer die WEL beschikbaar was. We kregen uiteindelijk korting en na het weekend konden we dan eindelijk nestelen in ons kamertje met badkamer. Wat een gedoe!

Tijdens al het gedoe hebben we nog wel genoten van de bruisende stad BA. We zijn in totaal 8 nachten in BA gebleven en hebben genoten van de vele bezienswaardigheden. Maxima en Alex hebben elkaar ontmoet in deze stad en dat is ook te begrijpen. BA kun je omschrijven als een stad in Europa maar dan met een Zuid Amerikaanse PASSIE!  Passie voor het eten, passie in de muziek, passie in het voetbal, passie in de taal en passie in hun hele lichaam. BA heeft vele verhalen, één van de bekende verhalen is Don’t cry for me Argentina……voor de meeste bekend van de musical Evita. Deze vrouw is geen fabel maar een heuse heldin in Argentinië.  Zij is begraven op één van de meeste beroemde begraafplaatsen van Zuid-Amerika, hier liggen allemaal bekende mensen waaronder dus EVITA. Op de dag van vandaag wordt ze nog iedere dag bezocht door Argentijnen en vele toeristen. De begraafplaats opzich is een dorp, vol met tombes te grote van kleine huizen.

Een nieuwe held is de Paus, hij is tijdens ons reis gekozen en vele Argentijnen beschouwen hem als de nieuwe Maradonna van Argentinië. Ze benoemen dat zowel Maradonna als de paus de handen van god zijn. Overal kun je posters, foto’s en andere souvenirs kopen van deze nieuwe held.

Een ander grappig feitje van BA is dat je geld kunt verdienen, heel veel geld. Het is namelijk zo dat je in BA geen dollar kunt pinnen maar dollars voor heel veel geld kunt wisselen. Het is een illegaal circuit waar de overheid niks tegen doet. Als je bijv. 100 dollar wisselt op de legale manier krijg je er 500 Argentijnse kneut voor. Als je 100 dollar wisselt op de illegale manier krijg je er 800 Argentijnse kneut voor.  Je hebt dus een winst van 300 Argentijnse kneut en dat is dus gewoon gratis geld! Wij hebben dus per direct al onze dollars omgewisseld en zijn van dat ‘gratis’ geld lekker gaan eten in één van de vele grill restaurants (Parrilla) waar je de lekkerste biefstuk van de gehele wereld kunt eten.

Tijdens één van de BA dagen hebben we ook een markt bezocht waar ze van alles en nog wat verkopen, van vele mate bekers tot aan kunst en 2e hands rotzooi. Je kunt hier de gehele dag rond slenteren en genieten van de tango, heerlijk eten op straat (BBQ) en de vele variaties mensen.  Dit hebben we dan ook met volle teugen gedaan.

Dan heb je nog 1 ding waar ze in Zuid Amerika echt een passie voor hebben, VOETBAL! Maar over voetbal en Buenos Aires vertellen we de volgende keer.

Category: Argentinie
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed.You can leave a response, or trackback from your own site.